Innehåll:
ToggleNär det kommer till global publik och global marknad finns det knappt någonting som ens kommer i närheten av fotboll. Fotboll har så stor spridning, och sträcker sig långt över landsgränserna.
Idag är de stora ligorna populära världen över och det är lika troligt att du hittar en sportbar som visar Premier League både i Zimbabwe och Sverige.
Sport och idrottande håller fortfarande hög nivå och populariteten tycks inte falla trots att världen blir allt mer digital.
Den globala marknaden är något många företag har tagit vara på. Inte minst inom casinobranschen. När vi pratar om att de har fokuserat hårt på marknadsföring inom fotboll så underdriver vi inte.
Ser man på det ur ett internationellt perspektiv så pratar vi miljardsummor. Alla de som någon gång under de senaste tio åren kollat på en fotbollsmatch har kommit i kontakt med någon av de stora aktörerna på marknaden.
Här nedan kommer vi diskutera varför de just fokusera på fotboll av alla sporter.
Varför de väljer just fotboll
Svaret på frågan varför de väljer just fotboll är enkel. Som vi sa innan är det den sport som har tveklöst mest global spridning. De riktigt stora bolagen kan då med denna marknadsföring ta sig an en enorm marknad genom en enda kampanj.
Lyckas man få in en tröjsponsor i La Liga så vet man att man kommer synas, och synas är trots allt det man vill komma åt med sin marknadsföring.
Att se casinon som sponsorer för sina favoritlag har gjort att många hittat en helt ny hobby. Ofta börjar man fotbollsfans med betting, då det är det mest naturliga steget när man kommer från en fotbollsmatch.
Det brukar dock inte stanna där. Betting må vara kul, men att spela på bolagets casinospel är också en riktig njutning. För den som ännu inte hittat någon spelsida den tycker om kan vi rekommendera sveacasino.
Där hittar du jämförelser och bonusar på mer eller mindre alla casinon, både de du sett på TV och de som är helt okända för dig. Alla casinon på sidan är dessutom helt skattefria. Vad mer kan man önska?
Vad casinon tjänar på detta
Casinon tjänar som sagt otroligt mycket på att synas på fotbollsmatcher i olika former. Inte bara visar man upp sitt varumärke för en helt ny marknad, utan man bygger även en tillit hos sina spelare. Ser man att ens favoritlag har ett samarbete med en spelsida så känns det som en självklarhet att lita på casinot.
Följer man ett lag som traditionellt gjort väldigt bra beslut så finns det ingen anledning att betvivla dem här heller. Idag finns det en rad fotbollslag som har casinon som både huvudsponsor och som mindre sponsorer.
Det fanns tidigare ett stigma, och som till viss del kanske finns kvar, men som är på väg att försvinna. Spelandet är så normaliserat idag och mer eller mindre alla har någon gång åtminstone testat att spela för pengar.
Varför casinon blivit så populärt
För att förstå varför det är så självklart för bolagen att marknadsföra sig via fotbollen så är det också viktigt att förstå varför online casino blivit så populärt.
Kommer man från fotbollen så är man antagligen en människa som gillar spänning och är tävlingsinriktad. Både tävlandet och spänningen hittar man också på ett casino.
Spelar man spel som kräver skicklighet som t.ex. blackjack eller poker får man verkligen den där sportkänslan. Spelar man på slots får man en känsla som istället präglas av stor spänning.
Hamnar man i ett spels bonusläge byggs förväntningarna och spänningen upp likt den gör under en stormatch. Möjligheterna är oändliga och kanske är det just du som vinner nästa stora vinst.