spelbolag involverade i sportvärlden

Spelbolag och idrott – en snårig och lukrativ historia

Idrott är numera inte bara någonting som kan förena människor från alla delar av världen oavsett religion eller politisk tillhörighet, utan det är också en oerhört lukrativ och pengadrivande industri. Stora fotbollslag i England köps och säljs för fantasisummor och pengarna som är involverat i idrott går i en ständigt uppåtkurva. Spelindustrin har växt i symbios med att idrottsvärlden har blivit mer lukrativ.

Men hur påverkar detta idrotten, och vilka fördelar och nackdelar finns det med detta? I den här texten kommer vi att försöka svara på några frågor kring detta, även om det här är ett komplext och mångbottnat ämne att det inte finns några rätt eller fel. 

Idag blir det allt fler svenskar som vänder sig till spelbolag för underhållning eller för att addera lite spänning till större matcher. Den svenska spelmarknaden har varit i en stark uppåttrend på senare år och när man gör en snabb överblick över den marknaden ser man att det blivit mycket vanligt med olika typer av svenska casino med bankid

Spelbolags involvering i sport 

När man talar om spelbolag inom sport är det i regel verksamheter som har sitt huvudsakliga fokus på att erbjuda betting till sina kunder, även om dessa ibland även erbjuder mer traditionella casinospel parallellt. Dessa bettingbolag kräver sporten för att ha en inkomstkälla och precis som alla verksamheter är deras mål att locka till sig så många kunder som det bara går.

Ett utmärkt sätt att få uppmärksamhet och marknadsföra direkt gentemot konsumenten blir således att sponsra olika stora event och ligor. Att ha spelbolagets i direkt anslutning till exempelvis VM i ishockey blir ett utmärkt sätt att nå ut till en relevant målgrupp och kan ge väldigt god effekt för spelbolaget i fråga.

Utomlands, primärt i Premier League, har det blivit vanligt för spelbolag att gå in som stora sponsorer till klubbar. Att ha sitt företagsnamn på tröjor som bärs av lag som Everton eller andra traditionstunga klubbar kan vara ett utmärkt sätt att få exponering mot rätt sorts målgrupp, samtidigt som det också ökar exponeringen över en lång tid. Alla officiella tröjor som säljs visar upp sponsorn och att det är positivt för bolaget att ha reklam för någonting som är nyckeln med deras verksamhet säger sig självt.

Spelbolag involverade i den svenska idrotten 

Sverige är inget undantag till detta, även om spelbolag involverade direkt i svenska föreningar är mycket mer ovanligt om man jämför med hur det ser ut utomlands. Men det finns en rad spelbolag som är direkt involverade i både Allsvenskan och SHL som sponsorer till ligan. Detta är någonting som vissa supportrar ser som negativt, medan andra bara ser mer pengar i omlopp som någonting bra.

När det kommer till exempelvis Svenska spel så går en del av bolagets vinst tillbaka ut i svensk idrott på olika sätt. Det rör sig bland annat om just sponsorskap, men även genom att skänka pengar till barn och ungas idrott runtom i landet. Att trycka på de positiva effekterna som spelbolag har på svensk idrott är någonting som inte bara används av Svenska spel utan även av en av huvudsponsorerna till Allsvenskan. Att det finns positiva effekter för idrotten är ingenting som man kan sticka under stol med, men det är upp till var och en att ha en egen uppfattning kring om de positiva effekterna överlag är större än de negativa. 

För idrottsutövarna 

För idrottsutövarna spelar det i det stora hela relativt liten roll i deras yrkesutövande vad det står för sponsor på framsidan av deras tröjor. Spelare i högstaligor är i regel förbjudna att satsa pengar på sin egen liga, med dryga böter och avstängningar om detta bryts mot.

- Dela artikel på messenger eller sociala medier -
Läs också
längdskidor-sportlobby-1

Dopingskandaler vi minns

Inget kan väl förstöra en sport så som dopingskandaler. Här gör vi en historisk återblick på dopingskandaler inom skidor, kanske de som påverkat oss svenskar mest.

Läs mer »
Senaste