Låt oss ta en titt på vilka branscher som flitigast skjuter in pengar i Premier League-lagens fickor i form av tröjsponsring.
Spelföretagen dominerar
Precis som det sett ut under de senaste åren så är det fortsatt olika spelbolag som är vanligast förekommande som huvudsponsor på Premier League-lagens tröjor.
Den kommersiella spelmarknaden online går alltjämt starkt och det är en bransch som generellt spenderar enorma summor pengar på marknadsföring. Dessutom tillhör fotbollsfans den målgrupp som ofta tar del av de allra bästa tipsen för casino online på en regelbunden basis, vilket gör det ännu mer åtråvärt för spelbolagen att synas på storlagens matchtröjor.
Under pågående säsong, 2021/2022, är det hela 45 procent – det vill säga nio av 20 lag – i Premier League som sponsras av just spelbolag. Ingen annan bransch kommer ens i närheten av de siffrorna. Faktum är att det under samtliga av de fyra senaste säsongerna har sett snarlikt ut, då mellan 8–10 lag har sponsrats av spelbolag under dessa säsonger.
Säsongen 2021/2022 sponsras följande lag av spelbolag: Brentford, Burnley, Crystal Palace, Leeds United, Newcastle United, Southampton, Watford, West Ham United och Wolverhampton Wanderers.
Finansbolag näst flitigast
Trots att det är den företag inom den kommersiella spelbranschen som fullständigt dominerar som tröjsponsorer, så finns det 11 lag i Premier League som sponsras av andra typer av verksamheter. Bland dessa är det vanligast med finansbolag.
Under pågående säsong är det fyra av ligans 20 klubbar som sponsras av företag med koppling till finansbranschen. Brighton & Hove Albion, Leicester City, Liverpool och Tottenham Hotspur sponsras alla av företag som erbjuder tjänster inom finanssektorn.
Övriga sponsorer
Spel- och finansbolagen syns som huvudsponsorer på tröjorna hos 13 av de 20 klubbarna i Premier League. De övriga sju tröjsponsorerna utgörs av fem olika branscher: flygbolag, e-handelsföretag (specifikt inom biluthyrning), biltillverkare, och bolag inom mjukvara och telekommunikation.
Både Arsenal och Manchester City sponsras sedan flera år tillbaka av flygbolag, medan Aston Villa och Everton är unika i att de har samma sponsor – ett e-handelsföretag.
Slutligen sponsras Chelsea av en teleoperatör (eller de gjorde åtminstone det fram till mars 2022), Norwich City av en biltillverkare och Manchester United av ett mjukvaruföretag.
Större variation på tröjärmarna
Säsongen 2021/2022 har 19 av 20 klubbar i Premier League dessutom sponsring på sina tröjärmar. Den enda klubben som inte har en företagslogotyp som pryder ena tröjärmen är Everton.
I den här kategorin av tröjsponsorer kan vi se en betydligt större variation än bland huvudsponsorerna. Det är exempelvis endast två lag som har spelbolag som sponsorer på ärmarna och här kan vi också hitta fler branscher, som exempelvis turism, dryckesbranschen, detaljhandel, kryptovalutor m.m.
Även bland sponsorerna av tröjärmar är det dock ett återkommande inslag med företag som erbjuder finanstjänster.
Nästan 50 procent av alla lag i Premier League har alltså ett spelbolag som sin huvudsakliga tröjsponsor, och så har fördelningen i ligan sett ut de senaste fyra säsongerna.