Innehåll:
TogglePremier League har blivit en guldgruva för klubbar som tecknar sponsoravtal med spelbolag. Inför säsongen 2024/25 hade hela 11 av 20 klubbar i ligan ett spelbolag som huvudsponsor på sina matchtröjor, en ökning från 8 klubbar förra säsongen.
Det sammanlagda värdet av dessa sponsoravtal uppgår till otroliga 125,5 miljoner pund (cirka 1.6 miljarder kronor), vilket är en ökning med 66 procent jämfört med föregående säsong. Enligt GlobalData står spelbolagen för ungefär 135,43 miljoner dollar i tröjsponsring i Premier League den här säsongen.
Största sponsoravtalen
Några av de mest lukrativa avtalen i ligan är:
- West Ham United och Betway: Värt cirka 10 miljoner pund per år i ett långvarigt samarbete som pågått sedan 2015
- Everton och Stake.com: Ett rekordavtal värt cirka 10 miljoner pund per år
- Aston Villa och Betano: Ett enormt avtal värderat till cirka 40 miljoner pund per år
- Fulham och SBOTOP: Ett avtal värt omkring 10 miljoner pund
De här sponsorskapen är livsviktiga för många klubbar, särskilt de mindre. För Newcastle United stod deras tidigare avtal med Fun88 för hela 28 procent av deras kommersiella intäkter, medan Brentfords avtal med Hollywood Bets utgör 20 procent av deras kommersiella intäkter.
Förbud på väg
Trots den ökande trenden kommer Premier League att införa ett förbud mot spelbolag som tröjsponsorer från och med säsongen 2026/27. Det beslutet togs i april 2023, men istället för att gradvis minska dessa avtal har klubbarna faktiskt ökat sitt intresse för spelbolagssponsring under de två säsonger som återstår innan förbudet träder i kraft.
Förbudet kommer dock bara att gälla tröjsponsring – spelbolag kommer fortfarande kunna synas på ärmarna och runt arenan. West Ham överväger till exempel att behålla Betway som sponsor efter 2025, men då på andra platser än tröjans framsida.
Spanien, Italien och Nederländerna har redan blockerat klubbar från att göra tröjsponsringsavtal med spelbolag. Men med höga profiler som Ivan Toney, Sandro Tonali och Lucas Paqueta som nyligen varit inblandade i spelskandaler, har Premier League-klubbarna valt pengar framför att skydda sina egna spelare och yngre, mer påverkbara publik.
Casino & betting växer i popularitet även i Sverige
Spelbolag är inte bara populära i England. Sverige har utvecklats till ett ledande spelcentrum i Europa, särskilt när det kommer till online casinon. Faktiskt visar data att hela 85% av svenska spelare föredrar att njuta av sina favoritcasinospel hemifrån istället för på fysiska casinon.
Marknaden i Sverige är så stark att den förväntas nå otroliga 69 miljarder dollar år 2029. Det enda kvarvarande fysiska casinot, Casino Cosmopol i Stockholm, planeras dessutom att stängas ner till 2026, vilket visar hur stark trenden mot online-spel är.
Svenskar är bland de mest aktiva spelarna i Europa och söker personliga spelupplevelser på språng. Mobilt spelande har blivit enormt populärt och de bästa casinona i Sverige möter denna efterfrågan genom att erbjuda spel som är tillgängliga när som helst och var som helst. Många hittar såklart till dessa casinon som gör reklam på fotbollströjorna men för dig som inte gillar fotboll så finns det också andra sätt att hitta casinon. Du kan till exempel hitta casino online här.
Populära svenska casinon idag
Bland de mest populära online casinona i Sverige hittar vi
- LeoVegas – känt för sina generösa bonusar och stort spelutbud
- Betsson – erbjuder en solid plattform för både casino och sportbetting
- Casumo – känt för sina gamification-funktioner och användarvänliga gränssnitt
- Mr Green – välkänt för sin utmärkta kundservice och spelvariation